Afgelopen weekend is de spoorbrug over de IJssel bij Zwolle ingevaren. Een hele onderneming. Ik had me vorige week al bedacht om dit hier te melden vanwege dat ik het V&G plan ontwerp heb geschreven en gecoördineerd. Een leuke uitdagende job was dat twee jaar geleden. Maar stel als het afgelopen weekeinde het niet goed was gegaan? Was het dan ook leuk om hier over te schrijven? Wat dat betreft ben ik dus voorzichtig en schrijf nu er pas over nu het gelukt is.
Ik heb voor de BNA een aantal lezingen gegeven over het maken van V&G plannen. Een keer vertelde een bezoeker achteraf: als je zo over een V&G plan kunt vertellen dan moet het wel leuk werk zijn. En dat is het ook, het is gewoon leuk werk om vooraf de risico’s in te schatten. Voor het vervangen van het glas in de verkeerstoren op Schiphol gaat het ook om grote risico’s. Het vluchtverkeer van en naar Schiphol zal maar een dag stil komen liggen omdat de verkeerstoren niet kan functioneren. We weten nu met die aswolk welke impact dat heeft! Hetzelfde geld natuurlijk voor de brug. Ook hier mag niets fout gaan. En als dat wel zo is, dan gaat het over de aanvalsroute van de ambulance en brandweer die moeten feilloos weten van de melder van het ongeluk aan welke kant van de IJssel moeten ze zijn. Hier hebben we over nagedacht door de ingangspoorten een naam te geven.
Bij de brug kwam toen ook aan de orde of je veiligheidsmaatregelen moet nemen als iemand probeert over de boog van de brug te lopen, zoals dat in Nijmegen wel eens gebeurt. Vanuit de onderhoud zijn die maatregelen niet nodig, moet je ze dan wel maken voor een malloot die voor een kratje bier naar boven klimt? Wij hebben toen gekozen om het risico wat je loopt zo groot mogelijk te maken. Alles aan de bovenkant zo glad mogelijk geen enkel uitsteeksel waar je aan vast kan houden etc. Dan moet je wel meer dan een kratje bier er op verwedden wil iemand het durven is ons motto!